miercuri, 16 martie 2011

              
  PORTATIVUL UNEI CRONOLOGII IMPREVIZIBILE

     Tectonica memoriei umane a cunoscut, de-a lungul clipelor inventariate de clepsidra istoriei, un design imprevizibil şi curajos. La temelia schiţării unui asemenea design se regăsesc idei ambiţioase, idei nemuritoare,
idei care întrezăresc viitorul prin luneta trecutului şi prezentului, idei cărora nu le este teamă să ilustreze traiectoria fiinţei umane aşa cum s-a prezentat aceasta. Prin analiza scuturată de subiectivitate a unor astfel de idei, se poate spune că o persoană se apropie de întelegerea atât a evenimentelor prezente, cât şi a celor viitoare, evenimente care vin să caracterizeze coordonatele spaţio-temporale ale existenţei umane. Astfel, a pătrunde în ireversibilitatea vremurilor, care aşteaptă să fie vieţuite, fără a pulsa de cunoaşterea şi înţelegerea trecutului este ca şi cum ţi-ai fi clădit o mansardă în ignoranţă şi într-o continuă dezorientare. În faţa odiseei timpului uman, urbanul aspect al timpului nostru precum şi digitalul format al timpului ce va veni îşi pierd din necunoscut. Manifestarea acestui efect este adusă în discuţie în dimensiunea cărţii "Al Treilea Val" elaborată de către Alvin Toffler.
     Influenţaţi de ideea de fugit irreparabile tempus, oamenii se agaţă de prezent ca de un scut  care i-ar putea absolvi de gândul aplecat spre analizarea incertitudinilor sau spre factorii care ar putea periclita echilibrul naiv de care se bucură. Acest prezent atât de palpabil înţelegerii apare ca un indicator agregat al valorilor umane, al formelor pe care le îmbracă societatea, familia, civilizaţia precum şi alte aspecte. În această manieră se poate spune că prezentul constituie laboratorul memoriei umane, al tuturor cadrelor pe care istoria omenirii le-a parcurs. Îmbrăcând forme diferite sub influenţa axei timpului, prezentul, stare aparentă de normalitate, creează fundalul unei dispute între forţele cunoscutului şi ale schimbării.
     În cartea "Al Treilea Val" de Alvin Toffler, ideea de formă diferită de manifestare a prezentului se reflectă în sfera termenului "val". Plecând la drum cu informaţia pe care o furnizează primele trei capitole ale volumului în discuţie, se poate realiza o prezentare a valurilor care s-au revărsat asupra contextului uman. Cu o evoluţie cuprinsă între anii 8000 î.e.n şi 1750 e.n, Primul Val de schimbare are în centru inventarea agriculturii. Astfel, elementele componente ale vieţii umane gravitează în jurul agriculturii, valorificând ca formă de energie "bateriile vii" sau, altfel spus, sursele de energie regenerabile. Cu o însemnătate considerabilă pentru "arhitectura civilizaţiei", acest prim val a oferit oamenilor un limbaj comun cu mediul înconjurator, constituind un fundament pentru a pune lumea în mişcare, pentru a crea o societate care cere viteză, complexitate, un fundament pentru manifestarea celui de-Al Doilea Val de schimbare.
   Iniţiat de revoluţia industrială, Al Doilea Val de schimbare surprinde memoria omenirii cu elemente precum maşina de scris, ziarul, cinematograful, cubismul, metroul, magazine universale-"palatele comerţului", familiile nucleare(formate din tată, mamă şi câţiva copii), învâţământul de masă, societatea anonimă(societatea pe acţiuni sau corporaţia) şi elementele pot continua. Această a doua formă de existenţă a prezentului îşi proiectează elementele componente după modelul fabricii. Dacă vom concentra discuţia asupra şcolilor se poate observa că învăţământul aducea şi o programă analitică ascunsă faţă de platforma educaţională de bază, programă care viza cursuri de punctualitate, de supunere şi de muncă repetitivă, conturându-se ideea de şcoală-fabrică. Cu o activitate derulată până în 1955(din punctul unora de vedere cu manifestări şi după acest an), Al Doilea Val de schimbare are ca bază de energie combustibilii fosili neregenerabili, bază care susţine structurile unei economii de piaţă. Economia care domină Al Doilea Val are în vedere separarea producţiei de consum, efectele resimţindu-se la nivelul "regulamentului de ordine interioară" al societăţii. De vindecarea rupturii între producător şi consumator vine să se ocupe Al Treilea Val, epocă a informaticii, epocă spaţială, epocă a electronicii sau a altor forme de exprimare. Această etapă promite să dea naştere unei viitoare economii de "prosum".
     "Fără să ne dăm perfect seama, suntem angajaţi în construirea din temelii a unei remarcabile civilizaţii noi."-aceasta este maniera în care Alvin Toffler construieşte imaginea celui de-Al Treilea Val de schimbare, imagine care oferă minţii prilej de analiză şi nedumeriri. Al Treilea Val nu este totuşi o altă formă de prezent care vine să revigoreze portativul vieţilor noastre? Distanţe care se măsoare în viteza unui click, obişnuinţă de a trăi pe verticală, cât mai aproape de cer, ascunşi în zgârie nori, noţiune de dor care se diminuează, oare acestea sunt destinaţiile pe care ni le-am imaginat? Cartea "Al Treilea Val" de Alvin Toffler vine să ilustreze cadrul de înţelegere a viitorului prin interpretarea trecutului şi prezentului, lăsând lectorul să scuture lectura sa de exagerări, elemente extreme şi să reţină esenţialul criteriilor sale, Al Treilea Val nefiind altceva decât portativul unei cronologii imprevizibile.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu