vineri, 6 mai 2011


O LUME RĂVĂŞITĂ DE NOILE DIRECŢII ALE PROPRIEI INTELIGENŢE


            Istoria care se cuibăreşte pe umerii omului ilustreză o continuă luptă a acestuia de a identifica noi ţărmuri de cunoaştere şi de rafinare a activităţilor pe care le realizează. Puterea şi limitele care vin să caracterizeze fiinţa umană pot fi cu uşurinţă identificate în marile sale oraşe, în marile sale descoperiri, în credinţele sale, dar şi în războaiele pe care le-a traversat, în natura pe care a dezechilibrat-o, în moralitatea pe care a perturbat-o sau în adevărurile pe care le-a camuflat. Capitolele „Mediul înconjurător inteligent”, „Dincolo de producţia de masă”, „Casa electronică”, „Familiile viitorului”, „Criza de identitate a corporaţiei”, „În căutarea unor reguli noi” şi „Reapariţia prosumatorului” provoacă limitele inteligenţei umane, proiectând maniera de manifestare a celui de Al Treilea Val. Noile interpretări pe care le îmbracă activitatea fiinţei umane vin să facă loc unui episod dominat de o inteligenţă aproape supraomenească, reprezentată de calculatorul electronic. Dacă forţa fizică reprezenta combustibilul celui de Al Doilea Val, capacitatea intelectuală dictează cursul celui de Al Treilea Val. Astfel, se pune problema de a conferi dimensiunii materiale inteligenţă, şi nu viaţă. Urmând şirul expunerii, se poate spune că pătrunderea calculatorului electronic în decorul unei vieţi în care informaţia era depozitată în memoria individuală sau personală constituie momentul declanşator al construirii unui nou sistem de stocare a datelor şi anume a memoriei sociale sau colective. Depozitele de informaţie care îşi găsesc loc în memoria individuală parcurg un traseu de eliminare a redundanţei, conturând o memorie socială activă. Punându-se la punct astfel de elemente, omul reuşeşte să inprime contextului existenţei sale un ritm şlefuit, inteligent. Dacă inteligenţa aplecată asupra mediului înconjurător va atenta vreodată la echilibrul parţial al omului nu se poate preciza limpede, dar un lucru trebuie privit cu siguranţă şi anume că totul depinde de atitudinea acestuia faţă de produsul capacităţilor sale intelectuale.
            Elementele de noutate sunt privite ca o undă care încearcă să dezorganizeze certitudini, realităţi, adevăruri, linişte, în puţine cuvinte, o lume ale cărei valenţe au fost certificate ca lipsite de risc şi debusolare. Interpretarea aceasta a fost proiectată şi bagajului de noutate adus de Al Treilea Val în cadrul societăţii. Un pas distinct pe care îl joacă Al Treilea Val se identifică în axarea producţiei pe sfera de interes a fiecărui client, dându-se startul unui proces de demasificare a producţiei, de frânare a producţiei de serie mare. Se merge pe realizarea de produse individualizate, la comandă, care să împlinească nevoile crescânde ale clienţilor sau să introducă pretexte pentru generarea de noi şi noi necesităţi. O altă mişcare a celui de Al Treilea Val vizează slăbirea necesităţii de executare a muncii în ateliere, încercându-se o readucere în prim-plan a industriei casnice. Privit ca un real pilon de susţinere a destinului societăţii, căminul propune o altă cale de derulare a activităţilor umane şi devine ceea ce Alvin Toffler numeşte „casa electronică”, în jurul căreia vor gravita forţele timpului care se găseşte în proces de instalare. Al Treilea Val  nu poate fi acuzat de plagiat deoarece încearcă să dea libertate de afirmare inteligenţei umane în armonie cu mediul înconjurător şi asupra structurii familiei  caracteristice coordonatelor viitorului. Imaginea familiei nucleare care trona pelicula celui de Al Doilea Val, spărgându-se în multiple forme precum cele care au în centru celibatari, persoane care locuiesc împreună în lipsa unor forme legale, precum şi familiile monoparentale sau cele alcătuite din bunici şi nepoţi, exemplele putând lesne continua. Această explozie de varietate se impune ca o notă caracteristică a celui de Al Treilea Val, remarcându-se, astfel, că sistemul de informaţie, sistemul familial şi sistemul de producţie urmează drumul unei demasificări, a unei axări pe unitate. Având în vedere această direcţie, la care se adaugă dezgheţarea certitudinilor, trebuie subliniat că identitatea corporaţiei care defineşte cel de Al Doilea Val se clatină. Astfel, factori precum biosfera, sociosfera, infosfera, sfera care vizeză politica şi puterea, la care se alătură considerentele de ordin moral trasează coordonatele specifice unei corporaţii care se manifestă în cadrul celui de Al Treilea Val. De asemenea, se ridică problema de răspundere a unei corporaţii atât pentru bunurile pe care le produce şi profiturile corespunzătoare, cât şi pentru soluţiile pe care le generează în cazul unor probleme catalogate drept extreme precum cele de ordin moral, social, politic, rasial sau ecologic. În această manieră se reflectă ideea întregilor integraţi.
            Aidoma producţiei, familiei, informaţiei, timpul nu se sustrage de la ideea de demasificare, astfel încât se observă o eliberare de ritmul impus de maşină, de o punctualitate dusă la extrem, dezvoltându-se orarul parţial, aerisit, care oferă o maleabilitate a activităţilor umane şi o sursă productivă de o factură reformulată. Jonglarea cu timpul destinat muncii şi cel destinat proiectelor personale a deschis cărări prolifice, bucurându-se de o considerabilă popularitate. Acest aspect a venit ca o decorsetare de rigorile celui de Al Doilea Val, propunând o echilibrare a imperativelor vieţii.
            Un element prin care cel de Al Treilea Val surprinde este conturarea profilului prosumatorului. Apariţia acestuia în jocul sferelor de influenţă anihilează unele activităţi realizate de diferiţi specialişti, ameninţându-se zona producătorului. Mişcarea de ajutorare(fumători, alcoolici etc.) şi ideea de „do-it-yourself”(o implicare a consumatorului în producţie) sau ideea de autoservire vin să contureze o situaţie inedită a celui de Al Treilea Val, punând problema unei redimensionări a manierei de înţelegere a pieţei.
            Cât de fireşti sau nu, cât de intuite sau nu, cât de contestate sau nu, manifestările celui de Al Treilea Val imprimă o regândire a fundamentelor societăţii şi a atitudinii faţă de mediul înconjurător. Dacă Al Treilea Val prezintă un caracter complet creativ şi salvator, doar curgerea ireversibilă a timpului o poate clarifica, trasformând-o în certitudine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu